بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

همدلی از گلشهر | گزارشی از کارگاه تولید ماسک مهاجران افغانستانی در مشهد

  • کد خبر: ۵۱۸۸۷
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
همدلی از گلشهر | گزارشی از کارگاه تولید ماسک مهاجران افغانستانی در مشهد
گلشهر مشهد سال‌ها است که میزبان جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی است. این محله در دل خود داستان‌های زیادی دارد. در این روزها که کرونا بر زندگی همه ما چنبره زده چند جوان افغانستانی در گلشهر ماسک سه لایه تولید می‌کنند.

سیدمحمد عطائی | شهرآرانیوز؛ حسن عالمی، مدیرعامل یک شرکت کارآفرینی و مسئول کارگاه تولید ماسک در محله گلشهر است. او متولد سال ۱۳۶۲ در مشهد است و پدر و مادرش سال ۱۳۵۴ از افغانستان به ایران مهاجرت کرده‌اند. عالمی و خواهر برادرهایش همه در ایران به دنیا آمده‌اند.

 

عالمی فعال فرهنگی جامعه مهاجر و دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه خوارزمی تهران است.

 

از او درباره کارگاه تولید ماسک می‌گوید: از بهمن‌ماه سال گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، متوجه شدیم که با کمبود مواد بهداشتی روبه‌رو هستیم. این موضوع باعث شد که در صدد تامین سرمایه برای تولید ماسک برآییم.

 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران این کار از مهاجران افغانستانی هستند که به کشور‌های اروپایی مهاجرت کرده‌اند، اما همچنان به گلشهر تعلق خاطر دارند.

سرمایه‌گذار تاکید داشت که تولیدی در گلشهر باشد

عالمی ادامه می‌دهد: بعد از تهیه سرمایه، شروع کردیم به جمع‌آوری اطلاعات. این اطلاعات را با کمک تیم کارآفرینی انجمن دانشجویان افغانستانی در مشهد به دست آوردیم. دوستان سرمایه‌گذار بر ۲ موضوع تأکید داشتند؛ اول اینکه کارگاه تولید ماسک در گلشهر ایجاد شود تا نیروی انسانی لازم نیز از ساکنان همین محدوده تأمین شود. دوم اینکه مدارک قانونی برای تولید داشته باشیم که همینطور هم شد.

 

عالمی می‌گوید: بعد از تامین دستگاه و راه اندازی خط تولید در هر نوبت کاری، ۲۰ هزار ماسک تولید می‌کنیم و در ۳ نوبت ۶۰ هزار عدد، اما متأسفانه برای عرضه مشکل داریم و دلال‌ها دائم قیمت پایین‌تر می‌خواهند و گران‌تر از قبل می‌فروشند.

سلامت مردم برای ما مهم‌تر از هرچیز دیگری است

وی ادامه داد: در ابتدا ۳ نوبت کار می‌کردیم و ۱۲ نفر به‌طور مستقیم در کارگاه فعالیت می‌کردند. تعدادی هم بازاریاب به‌صورت غیرمستقیم با ما فعالیت می‌کردند، اما با واردات ماسک، یک نوبت کاری را تعطیل کردیم و اگر اوضاع به همین صورت ادامه داشته باشد، یک نوبت کاری دیگر را نیز تعطیل می‌کنیم. متأسفانه تولید قانونی مشکلات خاص خود را دارد، ولی سلامت مردم برای ما مهم‌تر از هرچیز دیگری است.

 

این مهاجر موفق افغانستانی در ادامه می‌گوید: اکنون ماسکی که تولیدکننده با قیمت ۶۰۰ تومان تولید می‌کند، در داروخانه‌ها به قیمت ۱۵۰۰ تومان یا بیشتر به فروش می‌رسد. این افزایش قیمت بین تولید تا رسیدن به دست مخاطب، به‌علت همین واسطه‌هاست. متأسفانه بازار ماسک پر است از این دلال‌ها که قیمت آن را کاهش یا افزایش می‌دهند. دولت باید در این اوضاع بحرانی نظارت بر قیمت ماسک، مواد اولیه تولید و خرید از تولیدکننده را بر عهده داشته باشد. اگر این واسطه‌ها حذف شوند، به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است و انگیزه ما را برای تولید بهتر افزایش می‌دهد.

کیفیت ماسک رابطه مستقیم با سلامت دارد

این تولیدکننده درباره کیفیت ماسک‌ها می‌گوید: متأسفانه رسانه‌های جمعی درباره کیفیت مناسب ماسک به مردم اطلاعات کافی ارائه نمی‌دهند. بسیاری از تولیدکنندگان از پارچه‌های مناسب برای تولید استفاده نمی‌کنند. این امر نه تنها باعث جلوگیری از ورود ویروس به بدن نمی‌شود، بلکه برای مصرف‌کننده نیز تبعاتی را به دنبال دارد. مصرف‌کننده به‌علت ناآگاهی در زمینه مواد اولیه ماسک، از روی ظاهر و همین‌که سه‌لایه باشد، آن را انتخاب می‌کند. هرچه آگاهی مصرف‌کننده درباره مواد مصرفی و نحوه تولید ماسک بیشتر باشد، به نفع تولیدکنندگانی است که از مواد اولیه خوب استفاده می‌کنند.

 

وی افزود: اگر در تهیه ماسک سه‌لایه از مواد اولیه خوب استفاده شود، زمان استفاده از ماسک تا ۸ ساعت افزایش پیدا می‌کند. در غیر این صورت، هر ۲ یا ۳ ساعت باید عوض شود. با توجه به این موضوع باید واسطه‌ها حذف شوند تا ماسک با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد.

دلال‌ها بلای جان بازار ماسک

عالمی درباره تهیه مواد اولیه این کالا بازهم به دلال‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: دلال‌ها درباره همه کار‌های مربوط به ماسک دخالت می‌کنند. تهیه مواد اولیه نیز به واکنش این دلال‌ها در بازار ماسک مرتبط است. همان‌طور که قیمت ماسک دست این واسطه‌هاست، تهیه مواد اولیه نیز دست آن‌هاست. عده‌ای پارچه‌ها را می‌خرند و احتکار می‌کنند و در زمانی که می‌خواهند، وارد بازار می‌کنند. این کار باعث افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود و این نوسان قیمت تولید‌کننده را با مشکل روبه‌رو می‌کند و آرامش را از آن‌ها می‌گیرد و روند تولید ماسک نیز به مشکل می‌خورد. همین امر باعث واردات ماسک از کشور‌های مختلف می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->